Works: Manuela Rastaldi

M Rastaldi

Specchi

Specchi, twee variaties op “de vrouw in stukken gehakt” (“the woman cut into pieces”) – op de grens tussen dans en beeldende kunst – gaat over de deconstructie van de vrouwelijke vorm. Het is de bedoeling hier het mechanisme van de illusie te ontmantelen, te extrapoleren en bloot te leggen door op de scène expliciet het procédé ervan te tonen met spiegels die decouperen, ontwrichten, derealiseren en met kisten die bevatten, kaderen, absorberen.

« Wat mij interesseert is afgeknotte vormen te tonen, in verhouding tot het beeld en de compositie. De spiegel creëert lichtvormen, irreële vormen, buiten de onmiddellijke aanwezigheid van de lichamen. De kist is de tegenpool: omhulsels die een vermindering van beweging teweegbrengen in bas-reliëf ».
In de visuele afstand die zo geschapen wordt, ontstaat een specifieke emotieve spanning, een soort droste-effect, een trilling van het ‘scènische heden’. De vrouwelijke performers onderzoeken de blik van de toeschouwer op vrouwenlichamen: ze dagen de collectieve iconen uit waardoor ze een nieuwe poëtische taal creëren.

Credits

Variatie 1 : Boxes

Concept/Regie : Manuela Rastaldi
Gecreëerd door : Manuela Rastaldi, Yukiko Shinozaki
Uitgevoerd door : Constance Neuenswander, Mikiko Sagawa
Licht : Jan Van Gijsel
Geluidsontwerp : Mathilde Billaud

Variatie 2 : Mirrors
Concept/Regie: Manuela Rastaldi
Gecreëerd en uitgevoerd door : Constance Neuenschwander, Mikiko Sagawa, Silvana Suàrez Cedeño, Karolina Wolkowiecka
Licht : Jan Van Gijsel
Geluidsontwerp : Mathilde Billaud

Productie : Margarita Production for Ennesima vzw
Coproductie : Théâtre national de Bretagne (F), Buda kunstencentrum (B), Charleroi – Danses/ Centre Chorégraphique de la Communauté française (B)
In samenwerking met : Kaaitheater (B), STUK Kunstencentrum (B), nadine (B)
Met de steun van de Vlaamse Overheid
Met dank aan : Yukiko Shinozaki, Jesse Jansens, Bram Waelkens, Nixon Fernandez, Thibaut De Ridder, Ayelen Pariolin, Kajsa Sandström, Sandra Ortega, Thierry De Mey