Gisterenavond zag ik jou in mijn gedachten op de dansvloer. Je lachte naar mij. Mama is aan het zingen in de woonkamer. De radio staat aan. “Hoe kan ik jou niet bewonderen … je zit immers voor altijd in mijn hoofd, mijn dromen en mijn hart”. Liefde, mijn hoofd tolt.
De romantische muziek van tal van Spaanssprekende artiesten uit de jaren 1960 is terug in… nu deze songs begin de jaren 2010 weerklinken in het Costa Ricaanse nachtleven. Plancha was de naam die later aan dit genre werd gegeven. Het genre dat de nostalgische muziek waar onze moeders en grootmoeders tijdens het huishouden naar luisterden, weer tot leven bracht (letterlijk vertaald betekent música de plancha immers ‘muziek voor het strijken’). De songs, die één en al theatraliteit zijn en vaak de droombeelden en het hartzeer
MOLD SPILLOVERS zijn een reeks gebaren die vormgeven aan verschillende situaties: een spontane picknick, een onverwachte catwalk, een handtassencollectie, een composterende expo, blauwe wafels of enkele myceliumsculpturen.
Deze ‘spillovers’ gaan vooraf aan en volgen op de creatie van Sara Manente’s dansvoorstelling MOLD. Voortkomend uit het proces van die voorstelling, die in de black box wordt opgevoerd, reflecteren deze gebaren op de mogelijkheid van ‘besmetting’ en kruisbestuiving in andere contexten: de ‘spillovers’ lopen uit en over de randen van het palimpsest en de architectuur van een festival, [….insert other examples here]. Een expo van ruïnes die composteren tot vruchtbare materialen, gisteren die verteren, mycelium dat zich verbindt, en choreografieën die overstromen.
Je kan
Hiros, Caravan production, workspacebrussels, Arts Management Agency (AMA), ZOO/Thomas Hauert, Entropie Production & gasten bundelen de krachten om Brusselse kunstenaars en cultuurwerkers te ontmoeten die vragen hebben over de realisatie van hun projecten binnen het Vlaamse en Waalse kunstendecreet.
Eén keer per maand gooien we tijdens openoffice samen de deur van onze werkingen open, telkens op een andere culturele plek in Brussel. Iedereen die op zoek is naar advies over projecten in de podiumkunsten, of graag ervaring wil uitwisselen, is welkom. We bespreken specifieke thema’s tijdens een infosessie/workshop en organiseren vervolgens een moment voor alle mogelijke vragen. Hou onze agenda of Facebookpagina in de gaten voor nieuwe data!
Met steun van www.cultuurculture.be
Gesproken talen: Nederlands, Engels, Frans, ea.
Soirée d’études is ontstaan uit Cassiel Gaube’s passie voor het vocabularium van house dance, een clubdans waarvan hij de potentiële kruisingen zoekt met de compositorische benaderingen van hedendaagse dans.
Deze choreografische soirée neemt de vorm aan van een reeks korte, in elkaar hakende fragmenten. Het is een pas de deux met drie, waarbij de dansers het stokje doorgeven om verschillende duo’s te vormen.
Vanuit een poging om de kinesthetische mogelijkheden van house dance in kaart te brengen, deconstrueert Soirée d’études het lexicon van deze praktijk om er vervolgens mee te kunnen spelen. Van de karakteristieke groove tot de diverse vormen van footwork, de verschillende aspecten van de stijl worden
Soirée d’études is ontstaan uit Cassiel Gaube’s passie voor het vocabularium van house dance, een clubdans waarvan hij de potentiële kruisingen zoekt met de compositorische benaderingen van hedendaagse dans.
Deze choreografische soirée neemt de vorm aan van een reeks korte, in elkaar hakende fragmenten. Het is een pas de deux met drie, waarbij de dansers het stokje doorgeven om verschillende duo’s te vormen.
Vanuit een poging om de kinesthetische mogelijkheden van house dance in kaart te brengen, deconstrueert Soirée d’études het lexicon van deze praktijk om er vervolgens mee te kunnen spelen. Van de karakteristieke groove tot de diverse vormen van footwork, de verschillende aspecten van de stijl worden
Hiros, Caravan production, workspacebrussels, Arts Management Agency (AMA), ZOO/Thomas Hauert, Entropie Production & gasten bundelen de krachten om Brusselse kunstenaars en cultuurwerkers te ontmoeten die vragen hebben over de realisatie van hun projecten binnen het Vlaamse en Waalse kunstendecreet.
Eén keer per maand gooien we tijdens openoffice samen de deur van onze werkingen open, telkens op een andere culturele plek in Brussel. Iedereen die op zoek is naar advies over projecten in de podiumkunsten, of graag ervaring wil uitwisselen, is welkom. We bespreken specifieke thema’s tijdens een infosessie/workshop en organiseren vervolgens een moment voor alle mogelijke vragen. Hou onze agenda of Facebookpagina in de gaten voor nieuwe data!
Met steun van www.cultuurculture.be
Gesproken talen: Nederlands, Engels, Frans, ea.
Soirée d’études is ontstaan uit Cassiel Gaube’s passie voor het vocabularium van house dance, een clubdans waarvan hij de potentiële kruisingen zoekt met de compositorische benaderingen van hedendaagse dans.
Deze choreografische soirée neemt de vorm aan van een reeks korte, in elkaar hakende fragmenten. Het is een pas de deux met drie, waarbij de dansers het stokje doorgeven om verschillende duo’s te vormen.
Vanuit een poging om de kinesthetische mogelijkheden van house dance in kaart te brengen, deconstrueert Soirée d’études het lexicon van deze praktijk om er vervolgens mee te kunnen spelen. Van de karakteristieke groove tot de diverse vormen van footwork, de verschillende aspecten van de stijl worden
Soirée d’études is ontstaan uit Cassiel Gaube’s passie voor het vocabularium van house dance, een clubdans waarvan hij de potentiële kruisingen zoekt met de compositorische benaderingen van hedendaagse dans.
Deze choreografische soirée neemt de vorm aan van een reeks korte, in elkaar hakende fragmenten. Het is een pas de deux met drie, waarbij de dansers het stokje doorgeven om verschillende duo’s te vormen.
Vanuit een poging om de kinesthetische mogelijkheden van house dance in kaart te brengen, deconstrueert Soirée d’études het lexicon van deze praktijk om er vervolgens mee te kunnen spelen. Van de karakteristieke groove tot de diverse vormen van footwork, de verschillende aspecten van de stijl worden
Soirée d’études is ontstaan uit Cassiel Gaube’s passie voor het vocabularium van house dance, een clubdans waarvan hij de potentiële kruisingen zoekt met de compositorische benaderingen van hedendaagse dans.
Deze choreografische soirée neemt de vorm aan van een reeks korte, in elkaar hakende fragmenten. Het is een pas de deux met drie, waarbij de dansers het stokje doorgeven om verschillende duo’s te vormen.
Vanuit een poging om de kinesthetische mogelijkheden van house dance in kaart te brengen, deconstrueert Soirée d’études het lexicon van deze praktijk om er vervolgens mee te kunnen spelen. Van de karakteristieke groove tot de diverse vormen van footwork, de verschillende aspecten van de stijl worden
Soirée d’études is ontstaan uit Cassiel Gaube’s passie voor het vocabularium van house dance, een clubdans waarvan hij de potentiële kruisingen zoekt met de compositorische benaderingen van hedendaagse dans.
Deze choreografische soirée neemt de vorm aan van een reeks korte, in elkaar hakende fragmenten. Het is een pas de deux met drie, waarbij de dansers het stokje doorgeven om verschillende duo’s te vormen.
Vanuit een poging om de kinesthetische mogelijkheden van house dance in kaart te brengen, deconstrueert Soirée d’études het lexicon van deze praktijk om er vervolgens mee te kunnen spelen. Van de karakteristieke groove tot de diverse vormen van footwork, de verschillende aspecten van de stijl worden
Soirée d’études is ontstaan uit Cassiel Gaube’s passie voor het vocabularium van house dance, een clubdans waarvan hij de potentiële kruisingen zoekt met de compositorische benaderingen van hedendaagse dans.
Deze choreografische soirée neemt de vorm aan van een reeks korte, in elkaar hakende fragmenten. Het is een pas de deux met drie, waarbij de dansers het stokje doorgeven om verschillende duo’s te vormen.
Vanuit een poging om de kinesthetische mogelijkheden van house dance in kaart te brengen, deconstrueert Soirée d’études het lexicon van deze praktijk om er vervolgens mee te kunnen spelen. Van de karakteristieke groove tot de diverse vormen van footwork, de verschillende aspecten van de stijl worden
Soirée d’études is ontstaan uit Cassiel Gaube’s passie voor het vocabularium van house dance, een clubdans waarvan hij de potentiële kruisingen zoekt met de compositorische benaderingen van hedendaagse dans.
Deze choreografische soirée neemt de vorm aan van een reeks korte, in elkaar hakende fragmenten. Het is een pas de deux met drie, waarbij de dansers het stokje doorgeven om verschillende duo’s te vormen.
Vanuit een poging om de kinesthetische mogelijkheden van house dance in kaart te brengen, deconstrueert Soirée d’études het lexicon van deze praktijk om er vervolgens mee te kunnen spelen. Van de karakteristieke groove tot de diverse vormen van footwork, de verschillende aspecten van de stijl worden
In deze promenadeperformance bestaande uit dans, immersieve choreografie, sculptuur en geluidskunst vragen Vera Tussing en medewerkers zich af: Wat komt er vóór aanraking?
Onze tastzin is verweven met verlangen, angst, afkeer, troost, plezier, gevaar. Tactiliteit is per definitie een complex fenomeen, dat onze relaties met elkaar en de wereld bepaalt – maar toch vaak ononderzocht blijft. Omdat het zo beladen is met betekenis, vereist aanraking zorgvuldige afweging. En omdat iedereen zijn eigen geschiedenis van aanraking heeft – die kan bestaan uit training, oefening, herinnering en trauma – moet het ‘voor’ van aanraking altijd opnieuw worden beleefd, zorgvuldig overwogen en heroverwogen bij elke nieuwe ontmoeting.
Drie dansers (Helen
Hiros, Caravan production, workspacebrussels, Arts Management Agency (AMA), ZOO/Thomas Hauert, Entropie Production & gasten bundelen de krachten om Brusselse kunstenaars en cultuurwerkers te ontmoeten die vragen hebben over de realisatie van hun projecten binnen het Vlaamse en Waalse kunstendecreet.
Eén keer per maand gooien we tijdens openoffice samen de deur van onze werkingen open, telkens op een andere culturele plek in Brussel. Iedereen die op zoek is naar advies over projecten in de podiumkunsten, of graag ervaring wil uitwisselen, is welkom. We bespreken specifieke thema’s tijdens een infosessie/workshop en organiseren vervolgens een moment voor alle mogelijke vragen. Hou onze agenda of Facebookpagina in de gaten voor nieuwe data!
Met steun van www.cultuurculture.be
Gesproken talen: Nederlands, Engels, Frans, ea.
Soirée d’études is ontstaan uit Cassiel Gaube’s passie voor het vocabularium van house dance, een clubdans waarvan hij de potentiële kruisingen zoekt met de compositorische benaderingen van hedendaagse dans.
Deze choreografische soirée neemt de vorm aan van een reeks korte, in elkaar hakende fragmenten. Het is een pas de deux met drie, waarbij de dansers het stokje doorgeven om verschillende duo’s te vormen.
Vanuit een poging om de kinesthetische mogelijkheden van house dance in kaart te brengen, deconstrueert Soirée d’études het lexicon van deze praktijk om er vervolgens mee te kunnen spelen. Van de karakteristieke groove tot de diverse vormen van footwork, de verschillende aspecten van de stijl worden
Basically is een doorlopend live-project waarvan de tentoonstellingsvorm een hybride productieruimte is, een residentieruimte, een schoolplein; een context om in te oefenen en op te treden. Jagudajevs collectieve, prefiguratieve praktijk heet re-schooling, samenkomen en devoties delen. Een reconstructie van wat zo velen van ons – sommigen meer dan anderen – als kind is ontnomen: het gelach in de gangen tussen de lessen, de versieringen in de kluisjes en de geheimen onder de tribunes. Re-schooling vereist de inbreng van vele kunstenaars, die hun meest gepassioneerde zelf met elkaar delen, relationele
Basically is een doorlopend live-project waarvan de tentoonstellingsvorm een hybride productieruimte is, een residentieruimte, een schoolplein; een context om in te oefenen en op te treden. Jagudajevs collectieve, prefiguratieve praktijk heet re-schooling, samenkomen en devoties delen. Een reconstructie van wat zo velen van ons – sommigen meer dan anderen – als kind is ontnomen: het gelach in de gangen tussen de lessen, de versieringen in de kluisjes en de geheimen onder de tribunes. Re-schooling vereist de inbreng van vele kunstenaars, die hun meest gepassioneerde zelf met elkaar delen, relationele
En reconnaissance verkent choreografie en geluid in een performance die ruimte schept om te experimenteren met wat ons scheidt, verbindt en beweegt als individu en als groep. Ruimte gevend aan wat aanwezig is, aan alle dingen die aanwezig zijn zonder een hiërarchie te maken tussen wat menselijk en niet-menselijk is.
Met deze nieuwe creatie wil Gaëtan Rusquet de manier waarop we onszelf situeren ten opzichte van de ander en de groep in vraag stellen. En reconnaissance is een poging om onze verlangens naar verbinding en onthechting te ritualiseren. Het onderzoekt onze dynamiek van hechting en afwijzing door een ruimte voor te stellen waar het politieke en het intieme elkaar ontmoeten.
En reconnaissance verkent choreografie en geluid in een performance die ruimte schept om te experimenteren met wat ons scheidt, verbindt en beweegt als individu en als groep. Ruimte gevend aan wat aanwezig is, aan alle dingen die aanwezig zijn zonder een hiërarchie te maken tussen wat menselijk en niet-menselijk is.
Met deze nieuwe creatie wil Gaëtan Rusquet de manier waarop we onszelf situeren ten opzichte van de ander en de groep in vraag stellen. En reconnaissance is een poging om onze verlangens naar verbinding en onthechting te ritualiseren. Het onderzoekt onze dynamiek van hechting en afwijzing door een ruimte voor te stellen waar het politieke en het intieme elkaar ontmoeten.
In newpolyphonies rewired laat de toeschouwer zich, omgeven door 20 kleine luidsprekers, meevoeren op een reis in voortdurende verandering, waar klanklandschappen verschijnen, om vervolgens opnieuw onder de huid te kruipen. Het geluid werkt aanstekelijk, beroert de lucht en laat golvende patronen trillen, tot op het punt van een lichte duizeling.
Zoals steeds in het werk van Myriam Van Imschoot worden alle geluiden gemaakt door niets meer dan het menselijke lichaam en de stem zonder enig technisch effect, hoe verrassend dit ook mag lijken. In newpolyphonies rewired stemmen de zangers hun polyfonie af op vliegtuigverkeer en insectengezoem, voorbij het herkenningspunt van het individuele of collectieve, het menselijke of machinale.
De geluidsinstallatie van Myriam Van Imschoot en HYOID voices, ontwikkeld in samenwerking met WALPURGIS, is gebaseerd op de opnames van het concert newpolyphonies, waar 4 zangers
Hiros, Caravan production, workspacebrussels, Arts Management Agency (AMA), ZOO/Thomas Hauert, Entropie Production & gasten bundelen de krachten om Brusselse kunstenaars en cultuurwerkers te ontmoeten die vragen hebben over de realisatie van hun projecten binnen het Vlaamse en Waalse kunstendecreet.
Eén keer per maand gooien we tijdens openoffice samen de deur van onze werkingen open, telkens op een andere culturele plek in Brussel. Iedereen die op zoek is naar advies over projecten in de podiumkunsten, of graag ervaring wil uitwisselen, is welkom. We bespreken specifieke thema’s tijdens een infosessie/workshop en organiseren vervolgens een moment voor alle mogelijke vragen. Hou onze agenda of Facebookpagina in de gaten voor nieuwe data!
Met steun van www.cultuurculture.be
Gesproken talen: Nederlands, Engels, Frans, ea.
Hiros, Caravan production, workspacebrussels, Arts Management Agency (AMA), ZOO/Thomas Hauert, Entropie Production & gasten bundelen de krachten om Brusselse kunstenaars en cultuurwerkers te ontmoeten die vragen hebben over de realisatie van hun projecten binnen het Vlaamse en Waalse kunstendecreet.
Eén keer per maand gooien we tijdens openoffice samen de deur van onze werkingen open, telkens op een andere culturele plek in Brussel. Iedereen die op zoek is naar advies over projecten in de podiumkunsten, of graag ervaring wil uitwisselen, is welkom. We bespreken specifieke thema’s tijdens een infosessie/workshop en organiseren vervolgens een moment voor alle mogelijke vragen. Hou onze agenda of Facebookpagina in de gaten voor nieuwe data!
Met steun van www.cultuurculture.be
Gesproken talen: Nederlands, Engels, Frans, ea.
Soirée d’études is ontstaan uit Cassiel Gaube’s passie voor het vocabularium van house dance, een clubdans waarvan hij de potentiële kruisingen zoekt met de compositorische benaderingen van hedendaagse dans.
Deze choreografische soirée neemt de vorm aan van een reeks korte, in elkaar hakende fragmenten. Het is een pas de deux met drie, waarbij de dansers het stokje doorgeven om verschillende duo’s te vormen.
Vanuit een poging om de kinesthetische mogelijkheden van house dance in kaart te brengen, deconstrueert Soirée d’études het lexicon van deze praktijk om er vervolgens mee te kunnen spelen. Van de karakteristieke groove tot de diverse vormen van footwork, de verschillende aspecten van de stijl worden
Gisterenavond zag ik jou in mijn gedachten op de dansvloer. Je lachte naar mij. Mama is aan het zingen in de woonkamer. De radio staat aan. “Hoe kan ik jou niet bewonderen … je zit immers voor altijd in mijn hoofd, mijn dromen en mijn hart”. Liefde, mijn hoofd tolt.
De romantische muziek van tal van Spaanssprekende artiesten uit de jaren 1960 is terug in… nu deze songs begin de jaren 2010 weerklinken in het Costa Ricaanse nachtleven. Plancha was de naam die later aan dit genre werd gegeven. Het genre dat de nostalgische muziek waar onze moeders en grootmoeders tijdens het huishouden naar luisterden, weer tot leven bracht (letterlijk vertaald betekent música de plancha immers ‘muziek voor het strijken’). De songs, die één en al theatraliteit zijn en vaak de droombeelden en het hartzeer
Soirée d’études is ontstaan uit Cassiel Gaube’s passie voor het vocabularium van house dance, een clubdans waarvan hij de potentiële kruisingen zoekt met de compositorische benaderingen van hedendaagse dans.
Deze choreografische soirée neemt de vorm aan van een reeks korte, in elkaar hakende fragmenten. Het is een pas de deux met drie, waarbij de dansers het stokje doorgeven om verschillende duo’s te vormen.
Vanuit een poging om de kinesthetische mogelijkheden van house dance in kaart te brengen, deconstrueert Soirée d’études het lexicon van deze praktijk om er vervolgens mee te kunnen spelen. Van de karakteristieke groove tot de diverse vormen van footwork, de verschillende aspecten van de stijl worden
In All Watched Over by Machines of Loving Grace behandelen Ezra Veldhuis en Bosse Provoost het thema van vrijheid en onvrijheid in relatie tot technologie, door het gelijknamige gedicht van Richard Brautigan uit 1967 te ensceneren.
Brautigans gedicht schetst een cybernetische tuin van Eden, een idylle waarin machines ons zullen bevrijden van werk. Anno 2022 lezen we dit gedicht misschien heel anders dan Brautigan destijds bedoelde. Als we denken aan technologie in relatie tot vrijheid, beheersen Big Tech en bewakingstechnologie onze verbeelding. We lijken in dienst te staan van technologie, in plaats van dat technologie ons essentiële vrijheid verschaft. Betekent dit dat Brautigans droom dood is? Leven we al in een totaal geperverteerde realisatie ervan? Of bevat de in
In All Watched Over by Machines of Loving Grace behandelen Ezra Veldhuis en Bosse Provoost het thema van vrijheid en onvrijheid in relatie tot technologie, door het gelijknamige gedicht van Richard Brautigan uit 1967 te ensceneren.
Brautigans gedicht schetst een cybernetische tuin van Eden, een idylle waarin machines ons zullen bevrijden van werk. Anno 2022 lezen we dit gedicht misschien heel anders dan Brautigan destijds bedoelde. Als we denken aan technologie in relatie tot vrijheid, beheersen Big Tech en bewakingstechnologie onze verbeelding. We lijken in dienst te staan van technologie, in plaats van dat technologie ons essentiële vrijheid verschaft. Betekent dit dat Brautigans droom dood is? Leven we al in een totaal geperverteerde realisatie ervan? Of bevat de in
In All Watched Over by Machines of Loving Grace behandelen Ezra Veldhuis en Bosse Provoost het thema van vrijheid en onvrijheid in relatie tot technologie, door het gelijknamige gedicht van Richard Brautigan uit 1967 te ensceneren.
Brautigans gedicht schetst een cybernetische tuin van Eden, een idylle waarin machines ons zullen bevrijden van werk. Anno 2022 lezen we dit gedicht misschien heel anders dan Brautigan destijds bedoelde. Als we denken aan technologie in relatie tot vrijheid, beheersen Big Tech en bewakingstechnologie onze verbeelding. We lijken in dienst te staan van technologie, in plaats van dat technologie ons essentiële vrijheid verschaft. Betekent dit dat Brautigans droom dood is? Leven we al in een totaal geperverteerde realisatie ervan? Of bevat de in
In All Watched Over by Machines of Loving Grace behandelen Ezra Veldhuis en Bosse Provoost het thema van vrijheid en onvrijheid in relatie tot technologie, door het gelijknamige gedicht van Richard Brautigan uit 1967 te ensceneren.
Brautigans gedicht schetst een cybernetische tuin van Eden, een idylle waarin machines ons zullen bevrijden van werk. Anno 2022 lezen we dit gedicht misschien heel anders dan Brautigan destijds bedoelde. Als we denken aan technologie in relatie tot vrijheid, beheersen Big Tech en bewakingstechnologie onze verbeelding. We lijken in dienst te staan van technologie, in plaats van dat technologie ons essentiële vrijheid verschaft. Betekent dit dat Brautigans droom dood is? Leven we al in een totaal geperverteerde realisatie ervan? Of bevat de in