The River and The Devil
Er wordt gezegd dat in de koloniale tijd, in het Boliviaanse Andesplateau, de kolonisten over de Desaguadero-rivier spraken als duivels, als een kwaadaardig waterlichaam. Door de rivier ‘de Duivel’ te noemen, wilden ze haar veranderen in een plek die vermeden, vernietigd en ontgonnen moest worden. De opeenstapeling van eeuwen van onafgebroken vernietiging en extractivisme resulteerde in de voortdurende verwoestijning van de Desaguadero rivier; de transformatie van haar lichaam van water in zout.
In The River and The Devil, dat zowel de materiële als de spirituele verwoestijning van de Desaguadero-rivier behandelt, nodigt Paula Almirón het publiek uit in een choreografische leesruimte waarin een circulatie van woorden, geluiden, gebaren en objecten de ruïnes van dit verdwijnende waterlichaam belichaamt en verbeeldt. Wat voor (levens)vormen kunnen er ontstaan in een ruïne van zout? Hoe kunnen we ons collectief de levende wereld voorstellen in een voortdurend veranderende omgeving?
The River and The Devil is een semi-fictieve choreografie waarin de duivel verschijnt als bewaker van de rivier. Kunnen we leren van de kracht van de Duivel als instrument voor veerkracht? Waar is de Duivel gebleven nu het water weg is?
Anja Wiesmann
Anja Wiesmann
Bo Vloors
Bo Vloors
Bo Vloors
Anja Wiesmann
Credits
Concept, direction and performance: Paula Almiron Dramaturgical advisers: Simon Asencio, Louise Vanneste, David Weber-Krebs Salt sculptures/visual artist: Florencia Almirón Sound design: Vica Pacheco Artistic accompaniment: Wouter De Raeve Special thanks to: Eliane Bertschi Residency support: wpZimmer, kunstencentrum BUDA, kunstenwerkplats, C-TAKT, La Bellone Maison de Spectacle, La Serre Arts Vivants (Montreal), CND Paris, SEN (Studio Étangs Noirs), Tenerife LAV, GC Het Huys, Meyboom Artist-run Spaces Production: Four-Thirty-One vzw, Hiros Supported by: Flemish Government