Works: Ezra Veldhuis & Bosse Provoost

Laura Van Severen

All Watched over by Machines of Loving Grace

I like to think (and
    the sooner the better!)
of a cybernetic meadow
where mammals and computers
live together in mutually
programming harmony
like pure water
touching clear sky.

I like to think
    (right now please!)
of a cybernetic forest
filled with pines and electronics
where deer stroll peacefully
past computers
as if they were flowers
with spinning blossoms.

I like to think
    (it has to be!)
of a cybernetic ecology
where we are free of our labors
and joined back to nature,
returned to our mammal
brothers and sisters,
and all watched over
by machines of loving grace.

(Richard Brautigan)

In All Watched Over by Machines of Loving Grace verkennen Ezra Veldhuis en Bosse Provoost vrijheid en onvrijheid in relatie tot technologie, door het gelijknamige gedicht van Richard Brautigan uit 1967 te ensceneren.

Machines, medicijnen, algoritmes: veel nieuwe technologie lijkt eerder (arbeids)disciplinerend of gericht op sociale controle, dan dat ze ons nieuwe vormen van vrijheid geeft. Betekent dit dat Brautigans droom dood is? Leven we al in een totaal geperverteerde realisatie ervan? Of bevat de in zijn droom beloofde vrijheid nog steeds potentieel?

De voorstelling schippert tussen utopie en scepsis, tussen roes en ontnuchtering: we zien een “cybernetische ecologie”, waarin niet altijd duidelijk is of de verstrengelingen tussen mensen, materialen en apparaten symbiotisch of conflictueus zijn. Het licht lijkt te willen misleiden en hypnotiseren, de muziek vraagt om vertrouwen te hebben en los te laten. De vraag is niet óf we verstrengeld zijn, maar hoe we binnen die verstrengeling laveren, afzien en dansen.

At last I am free, I can hardly see in front of me!

Deze voorstelling gaat niet alleen over vervlechting, het is de vrucht van een geslaagde vervlechting tussen alle geledingen van het theatrale apparaat. De fenomenale scenografie van Ezra Veldhuis & Bosse Provoost & Sibran Sampers haakt organisch in met de tribune, de choreografie, het kostuum- en objectenontwerp van Carly Rae Heathcote en het geluidsontwerp van Benne Dousselaere.”
Sixtine Bérard, Etcetera 

Credits

Concept, licht en scenografie: Ezra Veldhuis & Bosse Provoost Choreografie: Nathan Ooms, Bosse Provoost, Ezra Veldhuis Performers: Estefanía Álvarez Ramírez, Jayson Batut, Nathan Ooms Kostuumontwerp & objecten: Carly Rae Heathcote Geluidsontwerp: Benne Dousselaere Uitvoering scenografie: Sibran Sampers Technisch productieleider: Wim Bernaers Outside eye: Marc Vanrunxt Stage dramaturgie: Cesar Vromman Productie: Hiros Coproductie: C-TAKT, NEXT Festival, auawirleben Festival, Kunstenwerkplaats, SPRING Performing Arts Festival, CAMPO, Perpodium, Kraagsteen Met de steun van: Kunstencentrum BUDA, De Grote Post, Le Bamp, STUK, Kunst/Werk, Stad Gent, de Vlaamse overheid, de taxshelter van de Belgische Federale Overheid via Ufund