Atlas Revisited
In 2012 bezochten beeldend kunstenaar Karthik Pandian en choreograaf Andros Zins-Browne de Atlas Film Studios in de woestijn van Ouarzazate (Marokko). Bij de filmdecors van oude Hollywood producties huurden ze een groep kamelen die ze probeerden te overtuigen om te dansen. Het resultaat hiervan is te zien in de video Atlas/Inserts (2014) – een choreografie die de kameel inzet als een politiek symbool en als een lastdier.
Met Atlas Revisited, hun meest recente samenwerking, blikken de kunstenaars terug op Atlas/Inserts, maar kijken ze ook verder. In een voorstelling waarin tekst, beweging en bewegend beeld samenkomen, stellen ze hun eigen motivaties en de gevolgen van hun zoektocht naar een beeld van de vrijheid in vraag.
Met nieuw videomateriaal, opgenomen bij EMPAC (Troy, NY) voor een green screen met Amerikaanse kamelen, stellen ze de vraag of Atlas/Inserts toch geen bewuste misleiding was. Waren de beelden met de kamelen eigenlijk in scène gezet door dure Amerikaanse kamelen op achtergrondbeelden uit Marokko te projecteren? Heeft het duo een opname gefilmd of spelen zij ook zelf een rol in een geënsceneerde opname?
In Atlas Revisited laten Karthik Pandian en Andros Zins-Browne het maken, het ongedaan maken en het heropvoeren van een dans over vrijheid zien, en het bedrog dat vaak nodig is om er beelden van te maken.
Credits
Concept/Regie: Karthik Pandian en Andros Zins-Browne
Productie: The Great Indoors (Brussel) en Hiros (Brussel)
Coproductie: Kaaitheater (Brussel), EMPAC (Troy, NY), Kunstencentrum BUDA (Kortrijk)
Met de steun van: de Vlaamse Gemeenschap, de Vlaamse Gemeenschap Commissie, Black Cinema House (Chicago), Kunstenwerkplaats Pianofabriek (Brussel), Vooruit (Gent) in het kader van DNA (Departures and Arrivals European Project)