Landscape with skiproads
Op de scene een verzameling objecten die elk een unieke rol gespeeld hebben in de geschiedenis. Met deze vertrekken Pieter De Buysser, de ruiter Zoltan en Abbas, zijn paard, op zoek naar een verloren toekomst.
Een vreugdevolle en wanhopige reis begint, met liefde en een handschoen, met Pavlov’s bel en de buik van Thomas van Aquino, met Jeltsins laatste leeggoed en het vleesmes van Walt Disney. Kunnen zij de tijd veranderen in een landschap met springwegen?
Het onwaarschijnlijke op een waarschijnlijke manier voorstellen: in zijn filosofisch verteltheater is De Buysser daar kampioen in. (…) Een zakkenroller met woorden. De Standaard, ***
De Buysser vertelt ons dat we geen slaaf zijn van collectieve ideeën, en al vertellend ontstaat op slag de ruimte voor een vrije gedachte. (…) Theater als een geschenk. De Morgen, ****
Een feest voor de geest. Het haalt je triomferend uit elk nakende ontmoediging over de toestand van de wereld, uit elke neiging tot hopeloosheid. Iets is mogelijk! ArianeBazan.be
Credits
Tekst en spel: Pieter De Buysser
Scenografie: Herman Sorgeloos
Dramaturgie: Marianne Van Kerkhoven, Esther Severi
Kostuum: Anne-Catherine Kunz
Geluid: Nina De Vroome
Sopraan: Lieselot De Wilde
Productie: Margarita Production
Coproductie: Kaaitheater (BE), Stuk (BE), Bit Teatergarasjen (NO) en HAU Hebbel am Ufer (DE), Teater Avant Garden (NO), Archa Theatre (CZ), Richard Jordan Productions Ltd.
Met de steun van de Vlaamse Overheid en Vlaams Fonds voor de Letteren.
Met dank aan: Ana Van Waeg, Eva Willems, Sarah Vanagt, Koninklijk Museum voor Kunst en Geschiedenis Brussel, Alice Becker-Ho, Bibliothèque National de France, Prof. Dr. Nikos Xanthopoulos, Universiteit van Athene, Cistersienzerabdij Fovanella Italië, Centre for Thomistique Studies Yale, Departement Filologie aan de universiteit van Bologna, Chateau de Bonrepos-Riquet Toulouse, Adam Smith Research Foundation Glasgow, Conseil Régional de Midi-Pyrénées, Conseil Général de la Haute-Garonne, The Henry Ford Heritage Association, I.P. Pavlov Museum Koltushi (RU), Personal collection of Patrick Disney, The Yeltsin Foundation Moskou (RU), Zonap Archive Houston
A House On Fire Project, with the support of the Culture Programme of the European Union.
* Opgenomen in het Aanbod Podiumkunsten*
Muziek:
1: Gene Pokorny, Fluta Sonata in G major, Händel (Op. 1/5) HWV 363b: II. Alegro “Gene Pokorny, Tuba Tracks”
2: Dina Ugorskaja, Suite for piano nr 2 in F Major HWV 427, “Dina Ugorskaja, Georg Friedrich Handel, suites for piano (nr 2-6).” 35 sec
3: “I know that my redeemer liveth”, Messiah HWV 56, Part 3, 45, Händel, opgenomen en gezongen door sopraan Lieselot Dewilde, gemixt en bewerkt door Nina De Vroome, exclusief voor de voorstelling.
4: Water music Suite nr 1 in F, HWV 348: 1 Prelude, “Jordi Savall et le concert des nations, Handel Water music, Music for the Royal Fireworks”
5: Coronation Anthem nr 1; HWV 258: Zadok the Priest, “Academy of St Martin in the Fields Chorus and Sir Neville Marriner, Handel: Coronation Anthems”
6: Benedictine monks of Chevetogne Abbey, “La Pentecôte”, Kontakion
7: Dina Ugorskaja, Suite for piano nr 4 in e minor, HWV 429, “Dina Ugorskaja, Georg Friedrich Handel, suites for piano (nr 2-6)”
8: Freiburcher Barockorchester, René Jacobs and the Choir of Clare College, Cambridge, Messiah, HWV 56, Part 1/7 Chorus ” And he shall Purify the sons of Levi”
9: Nisi Dominus (Psalm 126), R. 608: 4 “Cum dederit”, Andreas Scholl, Austrelian Brandenburger Orchestra and Paul Dyer – The best of Andreas Scholl”