Lawaai means Hawaai (Long)
Elke fysieke ruimte draagt een andere ruimte in zich, één die je pas gewaar wordt wanneer je je concentreert op de akoestische elementen. Soms verhouden de beide ruimtes zich rustig en schuiven ze harmonisch in elkaar. Maar wanneer deze twee ruimtes contrasteren, wordt geluid al snel lawaai, een bron van spanning, van angst, stress, vermoeidheid,…fascinerend en hypnotiserend. Lawaai oefent een invloed uit op de objecten in de ruimte en verandert het gedrag van haar bewoners.
In Lawaai Means Hawaai worden vervuiling, echo, absorptie, reflectie en achtergrond gebruikt als kernbegrippen van het schrijfproces, en niet op een metaforische of nabootsende manier. Lawaai als concept reikt veel verder dan akoestiek. Het heeft verschillende betekenissen naargelang de context waarin het gebruikt wordt: akoestiek, communicatie of informatica. In dit werk kiezen we niet voor één betekenis, maar werken we simultaan op verschillende niveaus en met verschillende karakteristieken van lawaai, om zo beperkingen, onrust, twijfel en vermoeidheid op te wekken bij de dansers zelf. Wat je zal zien zijn verre echo’s en gevolgen van deze verwarde toestanden; in een dans die weerklinkt in betekenissen en situaties.
Long Version > 50 min.
Credits
Concept: Sara Manente
Choreografie & performance: Ondine Cloez, Michiel Reynaert & Sara Manente
Muziek & geluid: Christophe Albertijn
Licht & scenografie: Jorge Dutor
Dramaturgie & tekst: Florent Delval
Kostums: Hadas Cna’ani
Video: Marcelo Mardones
Productie: Mokum for CABRA vzw
Co-productie: Monty, WorkSpace Brussels, Beursschouwburg & Fabrik Potsdam i.h.k.v. Tanzplan Potsdam
In samenwerking met: wp Zimmer, PACT Zollverein & De Pianofabriek
Met de steun van: the Flemish Community
Dank aan (voor de ‘op locatie’ versie): Rani Bageria for the shoes, Hadas Cna’ani for the costumes, APT, Monty, Dansateliers, Rotor.