Theatre
Het ontstaan van het perspectief in de 15e eeuwse Italiaanse schilderkunst is niet los te denken van politieke overwegingen. De geschiedenis van de kunst toont ons dat het eerste stadium bij de constructie van het perspectief, niet de definitie van het verdwijnpunt is maar de definitie van het kader. Schilders presenteren ons een “gekaderde” en “geordende” visie op de wereld.
Wat valt er te vertellen over het wereldbeeld dat gecreëerd wordt door de ononderbroken stroom aan digitale beelden waarmee we elke dag geconfronteerd worden? Het is nog steeds, zoals tijdens de Renaissance, een enorme politieke aangelegenheid. De gezaghebbers hebben dit goed begrepen en hebben massaal geïnvesteerd in het theater van
nieuwe technologieën om de illusie van politiek te ensceneren via de politiek van illusies.
Met de nieuwe voorstelling “THEATRE” onderzoekt SUPERAMAS de representatie van een wereld gestructureerd
door een politiek van illusies. Om dit te bereiken worden verschillende technieken van ‘verstrekte realiteit’ gebruikt zoals 3-D beelden, avatars en mapping.
Het podium wordt ook een plaats van onwaarschijnlijke ontmoetingen. Echte mensen, fictieve figuren en avatars ontmoeten elkaar. Belangrijke beslissingen worden genomen. Misschien is er een oorlog op til. De scène wordt mogelijk de plaats van actie.
De interesse van SUPERAMAS ligt in de wisselwerking tussen werkelijkheid en fictie, en de manier waarop deze gebruikt wordt in de huidige politieke verslaggeving. SUPERAMAS wil de werkelijke komedie of tragedie achter de illusie van politiek of politieke fictie blootleggen.
Wanneer het privéleven van publieke figuren de bovenhand neemt in de politiek van illusies, wanneer het huwelijk van de kroonprins of de zwangerschap van de First Lady maatschappelijke thema’s worden, lijkt de fictie de realiteit te hebben ingehaald. Hoewel, gaven de Renaissance schilders hun madonna’s ook niet de trekken van de prostituees die er model voor stonden?
In “THEATRE” zal SUPERAMAS echte en onechte verhalen mengen, navigeren tussen realiteit en virtualiteit en daarbij
trachten de politiek en het beeld van de politiek gescheiden te houden. Of de beiden zelfs meer te vermengen. De toeschouwer krijgt de mogelijkheid om klaar te zien: de gereedschapskist wordt aan hen onthuld. En hun aandacht richt zich deze keer hopelijk zowel op het kader als op de vluchtlijnen.
Credits
Concept en regie: Superamas
Performers: Lucie Eidenbenz, Karen Lambaek, Lieve de Pourcq, Faris Endris Rahoma, Bahar Temiz en Superamas.
Decor / Geluid / Video Ontwerp: Superamas
Lichtontwerp: Henri-Emmanuel Doublier
Motion Capture Concept en Programma: Pierre Gufflet
3D-beelden Ontwerp: Superamas in samenwerking met TechnocITé Mons/Belgium, CCCP/France en Howest Kortrijk/Belgium, Kevin Mariën.
Real-time 3D Engine en Computed Animations: Pierre Gufflet, Superamas, CCCP/France en Kevin MariënKostuums: Sofie DurnezStemmen: Susan Bentley, Dr. Siham Bouhlal, Ass. Prof. Olga Hazan, Nabil Rahoma, Prof. Jeffrey Ruda.
Technische Supervisie: Pierre Gufflet
Stage Manager: Martin SchwabEen productie van Superamas
Coproductie: Kunstencentrum Vooruit/België, Maribor European Cultural Capital 2012/Slovenië, Künstlerhaus Mousonturm (in het kader van Frankfurter Positionen 2013
– eine Initiative der BHF-BANK-Stiftung)/Duitsland, Maison de la Culture d’Amiens – Centre de création et de production/Frankrijk, Szene Salzburg/Oostenrijk, Tanzquartier Wien/Oostenrijk, CECN Manège Mons/België, EN-KNAP, Ljubljana/Slovenië, Stereolux, Nantes/Frankrijk, Impulstanz, Vienna/Oostenrijk
In samenwerking met: Kunstencentrum Buda, Kortrijk/België, La Gaîté Lyrique, Parijs/Frankrijk, TechnocITé Mons/België, Howest Kortrijk/België, Mokum/België, l’Avant Seine, Théâtre de Colombes/Frankrijk, Agglomération Maubeuge-Val de Sambre, Gare Numérique de Jeumont/Frankrijk, Internationales Figurentheater-Festival Erlangen/Duitsland
Met de steun van: The City of Vienna/Oostenrijk, Ministry of Education, Art and Culture/Oostenrijk, Direction Régionale des Affaires Culturelles d’Ile-de-France, Ministère de la Culture et de la Communication/Frankrijk, DICRéAM, Centre National du cinéma et de l’image animée/Frankrijk, l’Institut Français, Ministère des Affaires étrangères et européennes in the frame of the „Theatre export“ program/Frankrijk, apap -performing europe!/EU, Austrian Cultural Forum in Brussels and Ljubljana, Pôle Images Nord-Pas de Calais (avec le soutien du Conseil Régional Nord-Pas de Calais, de Lille Métropole Communauté Urbaine et du Centre Régional de Ressources Audiovisuelles Nord-Pas de Calais)/Frankrijk.
Geen pauze.