Beckett op zijn plaats
Wachten op de tram, wachten op de espressomachine, wachten op een brief, wachten op een lief. In duizend en één vormen worden we dagelijks met wachten geconfronteerd. Het is deel van het leven of misschien het leven zelf.
Deze actie is de thematiek van de performance, meer zelfs het is de performance.
Vrijwillige deelnemers worden gevraagd om gedurende een bepaalde periode op een bepaalde plek in de openbare ruimte te wachten. In een geometrisch patroon worden ze in stilzwijgen aan de tijd overgelaten. Deze doorlaatbare legerformatie vormt een schril contrast met de snelheid van het leven waarmee honderden passanten hen kruisen.
De grenzen van theater worden op deze spannende manier overstegen. “Zijn het fysieke installaties die Leentje Vandenbussche in de publieke ruimte maakt? Zijn de figuranten die ze uitnodigt performers of veeleer acteurs? Maakt de toevallige voorbijganger deel uit van de ‘voorstelling’ of van het publiek? Enzovoort. Boeiende vragen die bewijzen dat de inhoudelijke thema’s uit de klassieker Wachten op Godot anno 2006 nog niets aan relevantie hebben ingeboet – mits ze op een hedendaagse wijze geformuleerd worden. En dat doet Vandenbussche: “Alles en Niets tilt het wachten als handeling op tot het discussieniveau.” (Steven Heene, programmator TAZ)
Een performance ontwikkeld door Leentje Vandenbussche.
Voor het eerst opgevoerd in Gent op de honderdste verjaardag van Samuel Beckett, 13 april 2006.
Beckett op zijn plaats is het eerste deel van de diptiek Alles en Niets.
Credits
concept: Leentje Vandenbussche
dramaturgie: Björn Van Heddegem, Marnix Rummens.
fotografie: Marianne Hommersom
productie: Hiros/Mokum
met dank aan: alle vrijwilligers die de performance mogelijk maken