Over
°1977, Geneve, Zwitserland, woont en werkt in Brussel.
Christophe Meierhans studeerde compositie aan het Conservatorium van Amsterdam en aan de Universität der Künste in Berlijn, waarna hij al snel overstapte naar voorstellingen en theater. Zijn eerste producties – waarvoor hij tussen 2002 en 2011 vooral samenwerkte met het collectief C&H – draaiden voornamelijk rond de ontmanteling en de heropbouw van de fundamentele sociale mechanismen die van een persoon een toeschouwer maken (Bühnenstück, 2005, Konspiration, 2006). Het collectief richtte zich vervolgens op de praktijk van interventies in de publieke ruimte met Postcards from the Future, dat tussen 2007 en 2011 werd ontwikkeld in verschillende steden (Points d’Impact festival in Genève, Playground festival in Leuven en Centre Pompidou in Metz). In 2010-2011 resulteerde dit in een reeks voorstellingen waarbij 9 verschillende lagen van de Brusselse bevolking betrokken waren.
Sinds 2013 ontwikkelt Christophe zelf politiek geëngageerd en vaak participatief theater, zoals het stuk dat de grondwet herschrijft Some use for your broken clay pots en de anarchistische kookshow Verein zur Aufhebung des Notwendigen – a hundred wars to world peace. Hij werkt ook samen met andere artiesten, zoals Luigi Coppola, in Fondo Speculativo di Provvidenza, waarbij financiële middelen worden gebruikt om het publiek in een politieke gemeenschap te veranderen, of Ant Hampton, in THE THING, een volledig geautomatiseerde 16 uur durende workshop/voorstelling. Zijn laatste stuk, Trials of Money, maakt van het theater een rechtbank die semi-mensen vervolgt.
Sinds 2019 stelt Christophe zijn artistieke praktijk ten dienste van de ecologische zaak van de beweging voor burgerlijke ongehoorzaamheid Extinction Rebellion. Van 2017 tot 2021 is Christophe Meierhans artist-in-residence van het Kaaitheater in Brussel. Van 2015 tot 2017 was hij verbonden aan het Nouveau Theatre de Montreuilin Parijs.
Dig Deeper
REVIEWS:
“An Ambivalent Process”, Lieze Roels on Trials of Money in Etcetera (29.04.2018, EN translated from NL)
“The Splendour of Change”, Wouter Hillaert on Some use for your broken clay pots in De Standaard (28.02.2014, EN translated from NL)