Works: Alix Eynaudi

Monique

Hoe perverteer je een “perverse” act? Dezelfde strategieën zijn toegepast op elk aspect van Monique: alle medewerkers zochten mee naar onrespectvolle methodes om te werken met de elementen waar ze van houden. Monique is geïnspireerd op de praktijk van bondage, omgezet tot choreografische instructies.

Verschillende lichaamstechnieken zijn op eenzelfde manier ondermijnd en omvergeworpen, vrolijk gemixt met de eindeloze stroom van de gekende beelden van een bewegend lichaam: gymnastiek, hedendaagse dans, moderne dans, sex spelletjes, een set van bewegingstherapieën…Elke beweging, elk voorwerp aanwezig op scène, of daad toegepast op het lichaam, is zorgvuldig uitgevoerd.

Monique is een dansduet: het begint als een set van stille rituelen en evolueert naar een hommage aan de theaterdans van de laatste eeuw. De creaties van An Bruegelmans zijn een referentie naar deze symbolistische kostuums. An ontwierp een collectie, gepresenteerd in het bijbehorende fotoboekje, met stoffen die gekozen zijn voor andere kwaliteiten dan enkel hun look: gewicht, textuur en aanraking. De voorstelling is gebaseerd op de kostuums, en vice versa.

De esthetiek van Monique bevind zich aan de andere kant van het cliché, in plaats van het uit de weg te gaan. Licht, décor en muziek walsen schaamteloos over de ideeën van goede smaak, op zoek naar theatrale vrijheid.

Credits

Choreografie: Alix Eynaudi
Performers: Alix Eynaudi & Mark Lorimer (of Clinton Stringer)
Kostuum design: An Breugelmans
Medewerkers: Lars Kwakkenbos, Karen Lambæk, Jean-Luc Plouvier, Bruno Pocheron, Herman Venderickx & Kris Verdonck
Fotografie: Alexander Meeus
Booklet design: Compagnie Paul Verrept
Productie: Margarita Production voor the Other vzw
Coproductie: Kaaitheater, Tanzquartier Wien, Buda, Workspace Brussels
Met de steun van: Pianofabriek, Wp Zimmer, Vooruit & Vlaamse Overheid & the network DEPARTS – the Culture Program of the European Commission.
Dank aan: Maîtresse Athena & Monique
Muziek:
Conlon Nancarrow Study for Player Piano No. 20, No. 15, No. 44
Gérard Pesson Nebenstück
Brahms Piano Concerto No. 1 in D Minor, Op. 151: I. Maestoso – Poco piu moderato
interpreted by the Berliner Philharmoniker, Krystian Zimerman & Sir Simon Rattle
and arranged by Jean-Luc Plouvier

**
Het boekje MONIQUE is te koop hier **