Mario Barrantes Espinoza

Max Colombie
Project collaboration

Over

°1991, leeft en werkt in Brussel.

Mario Barrantes Espinoza is een Costa Ricaans-Nicaraguaanse kunstenaar gevestigd in Brussel. Die studeerde theater en dans aan de Nationale Universiteit van Costa Rica, voordat die naar België verhuisde, waar die afstudeerde aan de Training Cycle (2016) en de Research Studios (2018) bij P.A.R.T.S. Hij werkte mee aan werken van François Chaignaud, Théo Mercier, Benjamin Abel Meirhaeghe, Jozef Wouters, Michiel Vandevelde en Eszter Salamon, en was gastartiest bij de bands Peaches en The Subs. 

Mario ontwikkelt momenteel projecten als onafhankelijk kunstenaar. Zijn werk verweeft performance, het (her)schrijven van teksten en het gebruik van stemgeluid, met materiaal afkomstig uit de popcultuur en mainstream media. Zijn twee afstudeerwerken, [A SEQUENCE III] en Drift (I) -de laatste in samenwerking met Thomas Bîrzan-, werden geselecteerd door verschillende internationale festivals, waaronder het dansplatform Aerowaves (2019), dat “het meest veelbelovende nieuwe werk van opkomende danskunstenaars in Europa laat zien”. Zijn debuut El cantar del playo or… a song is a rose is a thorn (2022) werd in 2020 bekroond met de Roel Verniers prijs van Het Theaterfestival voor “creatieve ideeën en nieuw podiumtalent”. Sinds 2023 is Mario betrokken bij de curatie van twee projecten die het nachtleven combineren met performance. Culo shaking night… is een nightlife evenement geïnspireerd door familiefeesten in Latijns-Amerika, waar het publiek, vergezeld van eten, drinken, kitscherig decor en muziek, artiesten kon ontmoeten wiens werk verhalen rond queerness en Latijns-Amerikaanse thema’s activeert. Apolemia is een hybride evenement van elektronische muziek, performance en installatie in de Brusselse undergroundscene.