The Theatre of Operations
Ammar wordt geïnfiltreerd door Yasmina Reggad binnen een meerdaags publieksevenement. Als toegewijd geheim informant neemt Ammar volgens de instructies van Reggad deel aan alle activiteiten die tijdens de bijeenkomst worden georganiseerd, op dezelfde manier als het grote publiek. Ammar lijkt op de anderen. Hij kijkt, luistert, maakt aantekeningen, klapt, eet, drinkt, danst en hij voegt zich regelmatig bij de rokers buiten de zaal. Zoals zoveel anderen. Soms gaapt hij, verveelt hij zich of valt hij zelfs in slaap. Maar Ammar voert een undercover onderzoek uit.
Elke dag weerklinkt in Ammars aanwezigheid het gangbare argument van voorstanders van massasurveillance: “Als je niets te verbergen hebt, heb je niets te vrezen”, terwijl hij zich net het dagelijkse wantrouwen van vroegere en huidige militante bewegingen herinnert. Ammar wordt zowel de regisseur als de acteur van Yasmina Reggad’s operatietheater. De undercoveragent in de voorstelling vertroebelt de wateren door beurtelings toneelschrijver, performer, getuige, onruststoker en producent van informatie te worden.
Op basis van processen van informatieverzameling en het schrijven van rapporten die zijn opgeslagen in de archieven van de geheime inlichtingendiensten, de politie of het leger (vaak ontoegankelijk), brengt Ammar elke dag verslag uit aan de microfoon van Yasmina Reggad, een dubbelagent. Deze opnames vormen een alternatieve vorm van documentatie voor de live geproduceerde opnames van het grote publiek die op de sociale media circuleren (bronnen en terrein van toezicht bij uitstek). De inhoud voedt The Theatre of Operations. Ammar, Interrogated en wordt aan het einde van elke clandestiene dag live uitgezonden in de ether van een lokale radio.
Credits
Creation, script, research and direction: Yasmina Reggad Performers: Ammar & Yasmina Reggad Production: Hiros & La Cantine Syrienne de Montreuil