Over
°1978, geboren nabij Venetië, woont en werkt in Brussel.
Sara Manente werkt als choreograaf, danser, onderzoeker en mentor. Haar werk richt zich op esthetiek en ethiek op het snijvlak van live kunst en levende culturen, met name fermentatietechnologie, chimerisatie en (auto)immuniteit.
Sinds haar vroege kindertijd volgde Sara ballet, en later hedendaagse dans, in Italië en daarbuiten. In 2003 studeerde ze af in Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Bologna met een interdisciplinaire thesis over semiotiek en dansgeschiedenis. Na een jaar als zelfstandig onderzoeker aan de Universiteit van Antwerpen, richtte ze haar focus op haar eigen artistieke werk.
In 2008 behaalde ze bij a.pass (voorheen APT) een postdoctorale graad in de podiumkunsten; 10 jaar later maakte ze deel uit van het a.pass. Research Center/Cycle 1. Geïnteresseerd in het idee van “performative publishing” en in de dynamische relatie tussen performer, werk en publiek, worden haar projecten ontwikkeld dankzij hybride onderzoek. Ze ontvouwen zich in verscheidene vormen: choreografische stukken, films, tekst, interviews, gecureerde evenementen, workshops, telepathische ervaringen, en meer.
Sara’s twee vroege dansstukken zijn Lawaai means Hawaai (2009) en Faire un four (2011), gevolgd door een langer onderzoeksproject dat focust op “ekphrasis” en de kritische relatie tussen dans en taal: Spectacles (2016-18, interviews, boeken en een 3D-film in samenwerking met Christophe Albertijn). Van 2012 tot 2019, werkte ze samen met Marcos Simoes rond noties van samenwerking en de relatie met het publiek. Ze creëerden performances, video’s en workshops geïnspireerd door paranormale ervaringen: This place, x: I liked B better/ y: I am 29 too, Tele Visions en Lava.
In 2019 ontving Sara een onderzoeksbeurs van de Vlaamse overheid voor Wicked technology/Wild fermentation, een onderzoek van kunstpraktijken, eco-feminisme en fermentatie. Op basis van de beelden en materie van levende culturen en mycelium in relatie gebracht met live arts, reflecteren haar meer recente projecten op de mogelijkheid van besmetting tussen pedagogie, onderzoek, performance en publicatie: van het choreografische en sculpturale werk van MOLD, waarin organische en anorganische materialen samen een groter idee van lichamen opvoeren, tot de redactionele en curatoriële praktijk van ROT, tijdschriften en Gardens gepresenteerd in BUDA, Kaaitheater en Far Nyon. Sinds 2023 werkt ze samen met Sébastien Tripod en Deborah Robbiano aan RUINED, een mycologisch bouw- en afbraakproces dat zich herhaalt in verschillende architecturen in Kunstmuseum Bochum en Pilar, VUB. De situaties die ze creëert zijn zeer samenwerkingsgericht.
Sara Manente heeft gewerkt met en opgetreden voor Juan Dominguez, Kate McIntosh, Aitana Cordero Vico, Marcos Simoes, Jaime Llopis, Nada Gambier, Gaëtan Bulourde, Andrea Maurer, Begüm Erciyas en Beatrice Balcou.
Ze gaf les aan a.pass, KASK, ISAC, ZUYD, DOCH en EXERCE.
In 2021 was ze artist in residence in WIELS.